Saturday, August 30, 2008

Vecka 3

Oban, Ullapool, Inverness/Loch Ness, och Aberdeen igen.

Staden Oban på skotska västkusten är väldigt fin, nästan lika fint som katten.

Jag träffade på en reslig, men något deppig plast-skotte i Oban.

Mer Oban. Skorstenen tillhör förstås, ja just det, ett destilleri.



Nya djur har skapats under resan. Detta är resultatet av tävlingen kycklingen vs. skelettet.

Äntligen har start i motlut blivit lite intressant. De skolas hårt på trafikskolorna i Skottland.

Ännu en borg...

Vi åker båt på Loch Ness - antal sjöodjur = 0

Nån gick på en mina i Ullapool, eller lutade sig emot. Jag drog till med detta 60-tals-skämt i Ullapool, varpå Joding replikerade med "det gjorde jag redan för tre år sedan" (syftande på när vi blev ihop). Det blev sådär populärt. Men det visade sig vara ett skämt det också =). Vi har samma dåliga humor i alla fall...

Alla fiskmåsar i Ullapool älskar Joding, speciellt hans hamburgare och pommes, men de fick inte ett enda. Han är hård den där Joding. Hård mot de äckliga.

Jag räknar årsringar, räknar, och räknar, och räknar. Och kommer fram till att detta trädet var väääldigt gammalt. Min uppskattning blev ca 150 år.

Monstret vs Monstret

Ååååååh, det var en väldigt låååååång trebuchet. (dedikerad till Elisabet)

Stortjuren sätter fart på småtjurarna.

Får med enorm pung (tribute to Elisabet). Och nej, det ÄR inget juver, jag spanade ivrigt efter spenar, men icke. Pung! (...och med en medelstor ryggsäck till pung pung pung, pungelipung pung pung).

Vinröd Morris, lastbilsvarianten!

Tänk till ett ångande lok, och en Harry Potter på kvast.

River Spey, i närheten av Tomintoul.

Heilan ku, eller Highland cow, eller ja, calf om man ska vara petig. En jäkligt smutsig sådan.

Skottlands vackraste borg - Dunnottar Castle i Stonehaven (några mil söder om Aberdeen). Havsutsikt på 3 håll om sin borg, inget dåligt läge!

Skottland är så vackert

Och extra vackert nu under tidig höst när ljungen blommar - alla kullar bli helt lila. Åh!

De allra älsta delarna av Aberdeen, precis vid floden Dees in/utlopp - Footdee (fittie)

Sen blev det dags att ta sitt flygplan i kopplet, och gå hem. Förstora du bilden bara, jag lovar att han har flygplanet i ett koppel!

1 Comments:

At 10:53 , Blogger Elisabet said...

åh, vilka fina bilder, speciellt domsom var till mig liksom. En riktig fallosymbol- I like!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home