Sunday, August 31, 2008

Vecka 2

Isle of Islay

Andra veckan tog vi båten över till Isle of Islay (ajl of ajla).

Vi bodde i ett oerhört vackert hus i Portnahaven (port-na habhain, om man är gael), som heter Cladville Dairy (det var just ett mejeri fram tills 50-talet). Oerhört trevlig familj som ägde huset - vi blev inbjudna på en myskväll i deras kök. Massa mat och tårta, och som Will sa "let's take a trip around the island in my kitchen", syftande på sin whiskey-samling.

Detta är det fina huset vi bodde i. Man ser också vår söta bil.

Underbara Fiona (som vi hyrde av) hade lagat en enorm chokladtårta åt oss! Cladville Dairy rekommenderas varmt om man vill bo på ett vackert och underbart trevligt ställe på Isle of Islay en vecka!

Vår uteplats var perfekt om man ville sitta och läsa bok och dricka öl och ha 180-graders utsikt över havet, och dessutom Irland - och det ville jag!

I slutet av den här skrutt-vägen (med betoning på "skrutt") bodde vi.

Frukost, skramlade ägg och bacon, förstås!

Joding har hittat sin plats i huset och äktenskapet, if you know what I mean.

Man kunde också passa på att mysa med valpen Bluey, eller Melvin-substitut som han också kunde kallas. Vassare tänder får man leta efter!

Utedass fanns också. Utöver det fina badrummet i vårt egna lilla hus, förstås.

Islay-, Skottland-, och Storbritannien-mästaren i Carcassonne sitter och tänker över sitt nästa drag (3 vinster mot 1).

Vackrare ö får man verkligen leta efter, romantiken flödade!

Johan letar spännande saker bland stenar och välslipade klippor - han hittade en skitsnygg hästsko som fick följa med hem

Johans snabbkurs i ridning på Bromölla privata ridskola betalade av sig, han satt kvar på sin häst hela rundan.

Här åker vi längs en ca 2 km lång sandstrand, 200-300 m bred, och kanske totalt 10 personer på den, inklusive vi på hästarna. Det är inte klokt så skönt "avsides natur" kan vara!

Islay handlar väldigt mycket om natur, och här är vi på en av våra två guidade rundturer i två av de största naturreservaten på ön. Jag spanar efter tuffa fåglar - jag såg en Golden Eagle, har ingen aning om vad den heter på svenska, men vingspann på 2.5 meter är jäkligt imponerande oavsett!

...och jag spanar.

Här någonstans flög min Golden Eagle förbi

Mycket tuff larv.

En uppvarvad Sara diskuterar yvigt och ivrigt djur och natur på promenaden

En köttätande växt.

Fina klippor på Mull of Oa.

Som jag spanar över havet från coola klippan (jag hade ingen aning om att den sluttade in under mig, den såg så stabil ut från min vinkel)

The American (phallic) Monument, Mull of Oa.

Standing Stone vid Loch Finlaggan.

Johan vid Loch Blablabla-nånting

Atlanten sprutar vatten på mig...

...och min Joding



År 2004 fanns det 7 whiskey-destillerier på Islay, 2005 kom det åttonde. Överflödigt att säga att export spelar en viktig roll på Islay. Här är vi utanför Caol Ila (kull iila).

Laphroaig (lafroj)

Skål, i jäst vört. Som om ett decennium eller två ska bli Laphroaig-whisky

Mmmm, Joding fick doppa handen i den nyfyllda tunnan med det som efter en viss lagring kommer bli jäkligt god whisky.

Gnugga händerna i whiskey. Det är inget fel alls på doften av Bowmore (bow-MÅÅÅR). Visserligen olagrad, men det finns ju definitivt potential!

Det fanns nästan lika många destillerier, som det finns whiskytunnor på Islay.

Eller åtminstone lika många whiskytunnor på Islay som snäckor längs stränderna.


Kildaton cross - keltiskt urgammalt kors.

Med tillhörande kyrka, som Gud numera har betydligt bättre insyn i.

1 Comments:

At 10:46 , Blogger Elisabet said...

Mkt fina bilder! Ni har till och med lyckats få tag på en fallosymbol! jag känner mig stolt över er!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home